fun

fun

وبلاگی برای سرگرمی
fun

fun

وبلاگی برای سرگرمی

تاریخچه پژو 405


پژو ۴۰۵ یک خودروی خانوادگی در کلاس سدان‌های بزرگ است که برای اولین بار توسط شرکت فرانسوی پژو ارائه شد. پژو ۴۰۵ در سال ۱۹۸۸ مقام خودروی برگزیدهٔ اروپا را از آن خود کرده‌بود. این خودرو بعد از پراید پرفروش‌ترین خودرو در ایران به‌شمار می‌آید.

پژو ۴۰۵ در ایران

از سال ۱۳۶۹ مونتاژ و تولید انواع اتومبیل سواری پژو (ازجمله پژو ۴۰۵ جی ال، پژو ۴۰۵ جی ال ایکس ۱۵۸۰ و ۲۰۰۰ سی‌سی و پژو ۴۰۵ جی ال ایکس اتوماتیک ۲۰۰۰ سی سی) در خطوط تولید ایران خودرو به انجام رسیده‌است. ساخت داخلیِ قطعات این محصول از سال ۱۳۷۳ در دستور کار شرکت ساپکو قرار گرفت. تا پایان سال ۱۳۷۷ کل اقلام حذف‌شده از مجموعه قطعات وارداتی که حاصل تلاش صنعتگران ایرانی است و معادل ۷۷٪ بوده و با درنظر گرفتن اقلامی که جهت حذف از مجموعه قطعات وارداتی به پژو فرانسه اعلام شده‌است، میزان ساخت قطعات داخل این خودرو به ۸۹٪ بالغ خواهد گردید[نیازمند منبع].

بررسی‌های به‌عمل‌آمده حاکی از این بود که از میان قطعات مورداستفاده در تولید پژو ۴۰۵ می‌بایست ۳۵ قطعه به‌کلی تغییر می‌یافت و علاوه بر آن، ۸۴ قطعهٔ کاملاً جدید شامل ۱۷ قطعه مربوط به بدنه و ۶۷ قطعهٔ تزئیناتی، طراحی و ساخته می‌شد، و این مبنای فعالیت فشرده طراحان و مهندسین مرکز تحقیقات ایران خودرو قرار گرفت.

کلیهٔ محاسبات و اقدامات اجراییِ این پروژه در مرکز تحقیقات ایران خودرو انجام شده و خودروی پژو ۴۰۵ تشریفاتی (لیموزین) به‌عنوان اولین دستاورد این مرکز تحقیقاتی محقق شد.

یکی از موفق‌ترین اتومبیلهای کلاس متوسط پژو که در سال ۱۹۸۸ توسط بسیاری از مجلات معتبر اتومبیل به‌عنوان اتومبیل سال انتخاب گشت، اتومبیل پژو ۴۰۵ است.
پژو ۴۰۵ در دو مدل GL و GLX و به‌طور محدود GLi به بازار عرضه شده و یکی از بهترین اتومبیلهای مونتاژشده در ایران است.

بدنهٔ پژو ۴۰۵ ایران درعین زیبایی و جاداری با طرح آئرودینامیک و با ضریب ۳۱٪ در برابر جریان هوا مقاومت ناچیزی دارد.

از دیگر موارد قابل ذکر: طراحی قدیمی بدنه مربوط به دههٔ ۱۹۹۰ میلادی، و فاقد امکانات خودروهای جدیدتر ساخت ایران و عملکرد بد ترمزها در سرعتهای بالاست.
اطلاعات فنیِ این خوردرو با موتور Xu7jpL3: حداکثر توان ۱۰۰ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۵۳ نیوتن متر در دور 3000 دور بر دقیقه (مانند سمندهای LX و سورن) [۱]

همچنین ایراد دیگر در طراحی بدنه، صاف و یکنواخت بودن درها و گلگیرهاست. درصورتی‌که در طراحی خودروهای سواری جدیدتر سعی بر آن است تا گلگیرها و درها داری انحنا هم در جهت افقی و هم عمودی باشند؛ یعنی اگر از جلو به خودرو نگاه کنیم قسمت درها نسبت به جلوی خودرو باید عریض‌تر باشد و نیز از قسمت پایین شیشه تا پایینِ در باید انحنای قابل‌توجهی باشد و اینگونه باعث می‌شود تا خوردوهای سواری با طراحی جدیدتر کمی به‌شکل تخم‌مرغ درآید و علت آن امنیت بیشتر درهنگام تصادف است. درواقع، با این کار نیروی واردشده در کل نواحی پخش می‌شود و از آسیب بیشتر جلوگیری می‌شود. این نکته در خودروهای سواری مانند مرسدس بنز، بی ام دبلیو، تویوتا کمری، هیوندای آزرا و حتی در خودروهای ایرانی مانند آوانته، مگان، سمند و تا حدی در پراید قابل مشاهده است.

پژو 405 SLX

پژو ۴۰۵ اس ال ایکس با استفاده از پشتوانهٔ عملکرد قوی و محبوبیت پژو GLX، با تغییراتی در نمای داخلی و خارجی و تغییر عملکرد برخی از بخش‌های خودرو به بازار عرضه شده‌است. اما باوجود قدرت پیشرانهٔ بالا به‌دلیل استفاده از قطعات چینی در قسمت درب خودرو و کاپوت، کیفیت آن بسیار پایین‌تر از مدل جی ال ایکس آن است.[نیازمند منبع]
اطلاعات فنی خودرو با موتور tu5 : حداکثر توان 108 اسب بخار در دور 5600 و حداکثر گشتاور 142 نیوتن متر در دور 4000 دور بر دقیقه [۲]

پژو 405 SLX با موتور ۱۶سوپاپه TU5

پژو ۴۰۵ اس ال ایکس با موتور کم‌مصرف TU5، علاوه بر داشتن ویژگی‌های پژو ۴۰۵، دارای مصرف سوخت کمتری نسبت به موتور معمولی آن است. تکنولوژی استفاده‌شده در موتور ۱۶سوپاپه باعث می‌شود با وجود کاهش مصرف سوخت، اسب بخار خودروافزایش یابد. حالا می‌توانیم با یک باک بنزین مسافت بیشتری را بپیماییم.
شایان ذکر است که با وجود کاهش مصرف سوخت در موتور TU5، حداکثر توان آن نسبت به موتور معمولی به میزان ۱۰ درصد افزایش یافته‌است.از طرفی گشتاور ضعیف تر موتور tu5 نسبت به موتور xu7jpL3 سبب عملکرد ضعیف تر SLX در جاده های کوهستانی شده و شتابگیری های سریع را نیز با کندی بیشتر مواجه نموده است[۳]
[۴] گیرباکس استفاده‌شده در این خودرو دچار تغییراتی نسبت به مدل قبلی خود شده است. اکنون در این خودرو شاهد گیرباکس با کد r2 هستیم. از مزایای این گیرباکس جدید می‌توان به سنگین شدن دنده ۲ اشاره نمود و همچنین تغییر ضریب دیفرانسیل که با افزایش همراه بوده‌است. اما از طرفی دنده‌های ۳ و ۴ و ۵ دچار افت ضریب نسبت به نمونهٔ قبلی شده‌است که این مسئله در دنده ۴ بیشتر نمایان می‌شود، به‌گونه‌ای که در سرعت‌های زیر ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت مغلوبِ موتور XU7 خواهد شد.
بااین‌حال، این موتور از نظر میزان مصرف سوخت ، برتری قابل توجهی نسبت به موتور پرمصرف XU7 دارد .
مصرف سوخت بسیار کمتر، استهلاک کمتر، صدای بسیار نرم و دلنشین حتی در دورهای بالا، ترمز بهتر نسبت به مدل قبلی، فرمان هیدرولیک بسیار بسیار نرم و... ازجمله برتری‌های این خودرو نسبت به مدل پیشین خود می‌باشد. کولر این خودرو همان کولر ۲۰۶ است که از قدرت خنک‌کنندگی بالایی بهره می‌بَرَد. طراحی بد بدنه، از نکات منفی پژو slx است که سنگینی و وقار مدل قبلی خود را ندارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.