fun

fun

وبلاگی برای سرگرمی
fun

fun

وبلاگی برای سرگرمی

تاریخچه پراید

پراید خودرویی است که تولید آن در ایران از سال ۷۲ در شرکت سایپا آغاز شد.

تاریخچه

مزدا ۱۲۱ مدل ۱۹۸۹

پراید در اصل در شرکت مزدا ژاپن با سفارش فورد، شرکت مادر، طراحی شد. نسل اول این خودرو که در سال‌های ۱۹۸۶ تا ۱۹۹۳ تولید و در ژاپن با نام مزدا ۱۲۱ و در آمریکای شمالی توسط شرکت فورد با نام فورد فستیوا فروش رفت.

این مدل همچنین با نام کیا پراید از ۱۹۸۷ تا ۲۰۰۰ در شرکت کیا موتورز کره جنوبی تولید شد و در سال ۲۰۰۱ خط تولید آن به سایپا فروخته شد.

فورد فستیوا

شرکت سایپا با ایجاد زنجیره‌ای از قطعه سازان فنی در گروه سایپا و با حمایت از قطعه سازان بخش خصوصی سعی در ساخت داخل نمودن خودروی پراید نمود و آنرا با نامهای نسیم (پراید هاچ بک)، صبا (پراید سدان) و سایپا ۱۳۲ و سایپا ۱۳۱ و سایپا ۱۱۱ و سایپا ۱۴۱ و وانت پراید در ایران عرضه کرد.

در زمستان سال ۱۳۸۹ شرکت سایپا محصولات خود تولید محصولات خود را بر پایه پلتفرم پراید متوقف نمود و تولید بر اساس پلتفرم X100 راآغاز کرد ومحصولات خود را با نام‌های جدید: سایپا ۱۱۱، سایپا ۱۳۱، سایپا ۱۳۲، سایپا ۱۴۱ تولید می‌کند.

انتقادات به ایمنی پراید

تصادف پراید با تیر برق فلزی در عید سال ۱۳۸۹ در اهواز

آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به این‌که: گفته می‌شود بیشترین ضایعات، ضایعات تصادفات رانندگی به واسطه خودروی پراید است گفت: بر اساس آمارها سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در تصادفات رانندگی در جهان کشته می‌شوند. اگر جنگی واقع شود و این میزان کشته داشته باشد قطعاً در تاریخ ثبت خواهد شد. وی با تأکید بر این‌که: متأسفانه هم اکنون خیابان‌ها از میدان جنگ هم خطرناک‌تر شده است.[۱]

همچنین این خودرو در ورژن جدیدش یعنی x100 با تغییرات جدیدی در بدنه خود همراه بوده و ستون‌های آن کمی تقویت شده، این خودرو خودروی استانداردی نبوده اما به دلیل بالا بودن تقاضای آن یکی از پرفروش‌ترین محصولات سایپا می‌باشد. البته در مدل ای ایکس آن از ایربک استفاده شده و به نظر امنیت بالاتری دارد.

رئیس سازمان پزشکی قانونی پراید را رکورد دار وسایل نقلیه در مرگ هموطنان ما در سال ۹۲ عنوان کرد و افزود: در سال گذشته متأسفانه ۲ هزار و ۴۵۴ نفر به دلیل وقوع تصادف خودرو پراید جان خود را از دست دادند که این مسئله باعث شد تا ۱۳٫۶ درصد از تصادفات منجر به مرگ به این خودرو اختصاص یابد.[۲] در یک دورهٔ زمانی نیز قرار بود پلیس راهنمایی و رانندگی ایران طرحی را اجرا کند که به واسطهٔ آن خودروی پراید فقط برای تردد درون شهری مورد استفاده قرار بگیرد و اجازهٔ تردد برون شهری به آن داده نشود ولی به دلیل این که تعداد قابل توجهی از مردم از این خودرو استفاده می‌کنند واجرای این طرح نارضایتی را به وجود خواهد آورد از اجرای آن صرف نظر کردند. سازمان استاندارد ایران در بین تمامی خودروهای داخل کشور در مقام اول بی کیفیت‌ترین را به MVM 110 و مقام دوم را به پراید اعطا کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.