fun

fun

وبلاگی برای سرگرمی
fun

fun

وبلاگی برای سرگرمی

تاریخچه پراید

پراید خودرویی است که تولید آن در ایران از سال ۷۲ در شرکت سایپا آغاز شد.

تاریخچه

مزدا ۱۲۱ مدل ۱۹۸۹

پراید در اصل در شرکت مزدا ژاپن با سفارش فورد، شرکت مادر، طراحی شد. نسل اول این خودرو که در سال‌های ۱۹۸۶ تا ۱۹۹۳ تولید و در ژاپن با نام مزدا ۱۲۱ و در آمریکای شمالی توسط شرکت فورد با نام فورد فستیوا فروش رفت.

این مدل همچنین با نام کیا پراید از ۱۹۸۷ تا ۲۰۰۰ در شرکت کیا موتورز کره جنوبی تولید شد و در سال ۲۰۰۱ خط تولید آن به سایپا فروخته شد.

فورد فستیوا

شرکت سایپا با ایجاد زنجیره‌ای از قطعه سازان فنی در گروه سایپا و با حمایت از قطعه سازان بخش خصوصی سعی در ساخت داخل نمودن خودروی پراید نمود و آنرا با نامهای نسیم (پراید هاچ بک)، صبا (پراید سدان) و سایپا ۱۳۲ و سایپا ۱۳۱ و سایپا ۱۱۱ و سایپا ۱۴۱ و وانت پراید در ایران عرضه کرد.

در زمستان سال ۱۳۸۹ شرکت سایپا محصولات خود تولید محصولات خود را بر پایه پلتفرم پراید متوقف نمود و تولید بر اساس پلتفرم X100 راآغاز کرد ومحصولات خود را با نام‌های جدید: سایپا ۱۱۱، سایپا ۱۳۱، سایپا ۱۳۲، سایپا ۱۴۱ تولید می‌کند.

انتقادات به ایمنی پراید

تصادف پراید با تیر برق فلزی در عید سال ۱۳۸۹ در اهواز

آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به این‌که: گفته می‌شود بیشترین ضایعات، ضایعات تصادفات رانندگی به واسطه خودروی پراید است گفت: بر اساس آمارها سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در تصادفات رانندگی در جهان کشته می‌شوند. اگر جنگی واقع شود و این میزان کشته داشته باشد قطعاً در تاریخ ثبت خواهد شد. وی با تأکید بر این‌که: متأسفانه هم اکنون خیابان‌ها از میدان جنگ هم خطرناک‌تر شده است.[۱]

همچنین این خودرو در ورژن جدیدش یعنی x100 با تغییرات جدیدی در بدنه خود همراه بوده و ستون‌های آن کمی تقویت شده، این خودرو خودروی استانداردی نبوده اما به دلیل بالا بودن تقاضای آن یکی از پرفروش‌ترین محصولات سایپا می‌باشد. البته در مدل ای ایکس آن از ایربک استفاده شده و به نظر امنیت بالاتری دارد.

رئیس سازمان پزشکی قانونی پراید را رکورد دار وسایل نقلیه در مرگ هموطنان ما در سال ۹۲ عنوان کرد و افزود: در سال گذشته متأسفانه ۲ هزار و ۴۵۴ نفر به دلیل وقوع تصادف خودرو پراید جان خود را از دست دادند که این مسئله باعث شد تا ۱۳٫۶ درصد از تصادفات منجر به مرگ به این خودرو اختصاص یابد.[۲] در یک دورهٔ زمانی نیز قرار بود پلیس راهنمایی و رانندگی ایران طرحی را اجرا کند که به واسطهٔ آن خودروی پراید فقط برای تردد درون شهری مورد استفاده قرار بگیرد و اجازهٔ تردد برون شهری به آن داده نشود ولی به دلیل این که تعداد قابل توجهی از مردم از این خودرو استفاده می‌کنند واجرای این طرح نارضایتی را به وجود خواهد آورد از اجرای آن صرف نظر کردند. سازمان استاندارد ایران در بین تمامی خودروهای داخل کشور در مقام اول بی کیفیت‌ترین را به MVM 110 و مقام دوم را به پراید اعطا کرد.

تاریخچه پژو 405


پژو ۴۰۵ یک خودروی خانوادگی در کلاس سدان‌های بزرگ است که برای اولین بار توسط شرکت فرانسوی پژو ارائه شد. پژو ۴۰۵ در سال ۱۹۸۸ مقام خودروی برگزیدهٔ اروپا را از آن خود کرده‌بود. این خودرو بعد از پراید پرفروش‌ترین خودرو در ایران به‌شمار می‌آید.

پژو ۴۰۵ در ایران

از سال ۱۳۶۹ مونتاژ و تولید انواع اتومبیل سواری پژو (ازجمله پژو ۴۰۵ جی ال، پژو ۴۰۵ جی ال ایکس ۱۵۸۰ و ۲۰۰۰ سی‌سی و پژو ۴۰۵ جی ال ایکس اتوماتیک ۲۰۰۰ سی سی) در خطوط تولید ایران خودرو به انجام رسیده‌است. ساخت داخلیِ قطعات این محصول از سال ۱۳۷۳ در دستور کار شرکت ساپکو قرار گرفت. تا پایان سال ۱۳۷۷ کل اقلام حذف‌شده از مجموعه قطعات وارداتی که حاصل تلاش صنعتگران ایرانی است و معادل ۷۷٪ بوده و با درنظر گرفتن اقلامی که جهت حذف از مجموعه قطعات وارداتی به پژو فرانسه اعلام شده‌است، میزان ساخت قطعات داخل این خودرو به ۸۹٪ بالغ خواهد گردید[نیازمند منبع].

بررسی‌های به‌عمل‌آمده حاکی از این بود که از میان قطعات مورداستفاده در تولید پژو ۴۰۵ می‌بایست ۳۵ قطعه به‌کلی تغییر می‌یافت و علاوه بر آن، ۸۴ قطعهٔ کاملاً جدید شامل ۱۷ قطعه مربوط به بدنه و ۶۷ قطعهٔ تزئیناتی، طراحی و ساخته می‌شد، و این مبنای فعالیت فشرده طراحان و مهندسین مرکز تحقیقات ایران خودرو قرار گرفت.

کلیهٔ محاسبات و اقدامات اجراییِ این پروژه در مرکز تحقیقات ایران خودرو انجام شده و خودروی پژو ۴۰۵ تشریفاتی (لیموزین) به‌عنوان اولین دستاورد این مرکز تحقیقاتی محقق شد.

یکی از موفق‌ترین اتومبیلهای کلاس متوسط پژو که در سال ۱۹۸۸ توسط بسیاری از مجلات معتبر اتومبیل به‌عنوان اتومبیل سال انتخاب گشت، اتومبیل پژو ۴۰۵ است.
پژو ۴۰۵ در دو مدل GL و GLX و به‌طور محدود GLi به بازار عرضه شده و یکی از بهترین اتومبیلهای مونتاژشده در ایران است.

بدنهٔ پژو ۴۰۵ ایران درعین زیبایی و جاداری با طرح آئرودینامیک و با ضریب ۳۱٪ در برابر جریان هوا مقاومت ناچیزی دارد.

از دیگر موارد قابل ذکر: طراحی قدیمی بدنه مربوط به دههٔ ۱۹۹۰ میلادی، و فاقد امکانات خودروهای جدیدتر ساخت ایران و عملکرد بد ترمزها در سرعتهای بالاست.
اطلاعات فنیِ این خوردرو با موتور Xu7jpL3: حداکثر توان ۱۰۰ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۵۳ نیوتن متر در دور 3000 دور بر دقیقه (مانند سمندهای LX و سورن) [۱]

همچنین ایراد دیگر در طراحی بدنه، صاف و یکنواخت بودن درها و گلگیرهاست. درصورتی‌که در طراحی خودروهای سواری جدیدتر سعی بر آن است تا گلگیرها و درها داری انحنا هم در جهت افقی و هم عمودی باشند؛ یعنی اگر از جلو به خودرو نگاه کنیم قسمت درها نسبت به جلوی خودرو باید عریض‌تر باشد و نیز از قسمت پایین شیشه تا پایینِ در باید انحنای قابل‌توجهی باشد و اینگونه باعث می‌شود تا خوردوهای سواری با طراحی جدیدتر کمی به‌شکل تخم‌مرغ درآید و علت آن امنیت بیشتر درهنگام تصادف است. درواقع، با این کار نیروی واردشده در کل نواحی پخش می‌شود و از آسیب بیشتر جلوگیری می‌شود. این نکته در خودروهای سواری مانند مرسدس بنز، بی ام دبلیو، تویوتا کمری، هیوندای آزرا و حتی در خودروهای ایرانی مانند آوانته، مگان، سمند و تا حدی در پراید قابل مشاهده است.

پژو 405 SLX

پژو ۴۰۵ اس ال ایکس با استفاده از پشتوانهٔ عملکرد قوی و محبوبیت پژو GLX، با تغییراتی در نمای داخلی و خارجی و تغییر عملکرد برخی از بخش‌های خودرو به بازار عرضه شده‌است. اما باوجود قدرت پیشرانهٔ بالا به‌دلیل استفاده از قطعات چینی در قسمت درب خودرو و کاپوت، کیفیت آن بسیار پایین‌تر از مدل جی ال ایکس آن است.[نیازمند منبع]
اطلاعات فنی خودرو با موتور tu5 : حداکثر توان 108 اسب بخار در دور 5600 و حداکثر گشتاور 142 نیوتن متر در دور 4000 دور بر دقیقه [۲]

پژو 405 SLX با موتور ۱۶سوپاپه TU5

پژو ۴۰۵ اس ال ایکس با موتور کم‌مصرف TU5، علاوه بر داشتن ویژگی‌های پژو ۴۰۵، دارای مصرف سوخت کمتری نسبت به موتور معمولی آن است. تکنولوژی استفاده‌شده در موتور ۱۶سوپاپه باعث می‌شود با وجود کاهش مصرف سوخت، اسب بخار خودروافزایش یابد. حالا می‌توانیم با یک باک بنزین مسافت بیشتری را بپیماییم.
شایان ذکر است که با وجود کاهش مصرف سوخت در موتور TU5، حداکثر توان آن نسبت به موتور معمولی به میزان ۱۰ درصد افزایش یافته‌است.از طرفی گشتاور ضعیف تر موتور tu5 نسبت به موتور xu7jpL3 سبب عملکرد ضعیف تر SLX در جاده های کوهستانی شده و شتابگیری های سریع را نیز با کندی بیشتر مواجه نموده است[۳]
[۴] گیرباکس استفاده‌شده در این خودرو دچار تغییراتی نسبت به مدل قبلی خود شده است. اکنون در این خودرو شاهد گیرباکس با کد r2 هستیم. از مزایای این گیرباکس جدید می‌توان به سنگین شدن دنده ۲ اشاره نمود و همچنین تغییر ضریب دیفرانسیل که با افزایش همراه بوده‌است. اما از طرفی دنده‌های ۳ و ۴ و ۵ دچار افت ضریب نسبت به نمونهٔ قبلی شده‌است که این مسئله در دنده ۴ بیشتر نمایان می‌شود، به‌گونه‌ای که در سرعت‌های زیر ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت مغلوبِ موتور XU7 خواهد شد.
بااین‌حال، این موتور از نظر میزان مصرف سوخت ، برتری قابل توجهی نسبت به موتور پرمصرف XU7 دارد .
مصرف سوخت بسیار کمتر، استهلاک کمتر، صدای بسیار نرم و دلنشین حتی در دورهای بالا، ترمز بهتر نسبت به مدل قبلی، فرمان هیدرولیک بسیار بسیار نرم و... ازجمله برتری‌های این خودرو نسبت به مدل پیشین خود می‌باشد. کولر این خودرو همان کولر ۲۰۶ است که از قدرت خنک‌کنندگی بالایی بهره می‌بَرَد. طراحی بد بدنه، از نکات منفی پژو slx است که سنگینی و وقار مدل قبلی خود را ندارد.